Facebook weet vanaf 1 januari nog meer over zijn gebruikers en kan dus nog gerichtere advertenties verkopen. Dat komt door de nieuwe voorwaarden, die de gebruikers de afgelopen dagen te zien kregen. Mensen kunnen daar niet heel veel tegen doen.
“Je kunt de voorwaarden accepteren. Je kunt je privacy-instellingen aanpassen. Maar doe je dat niet en ben je het er fundamenteel mee oneens, dan houdt het op, dan moet je van Facebook af. En ik denk niet dat veel mensen dat willen”, zegt internetjurist Arnoud Engelfriet.
In de voorwaarden staat onder meer dat Facebook straks het internetgedrag van zijn gebruikers kan volgen, ook op andere sites. Zo kan Facebook bijvoorbeeld zien dat iemand op zoek is naar een tv, een date of een Sinterklaascadeau. In de praktijk zullen mensen daar weinig van merken, “behalve dat de advertenties straks nog beter bij je passen”.
De oude regel is dat gratis niet bestaat op internet. Gebruikers hoeven niet te betalen voor Facebook, maar dat betekent dat zij het product zijn waar adverteerders voor betalen. “Facebook drijft op het verkopen van advertenties en zal dus zorgen dat adverteerders zo goed mogelijk hun advertenties bij jou in beeld krijgen. Jij wordt in kaart gebracht voor adverteerders”, aldus Engelfriet.
Als je de privacywet strikt leest, zit Facebook met zijn nieuwe voorwaarden misschien in een grijs gebied. “Maar dat komt vooral doordat die wet uit een tijd komt waarin helemaal niemand zoiets als Facebook had bedacht.” Eigenlijk zou Facebook voor het opslaan van elk afzonderlijk gegeven toestemming moeten vragen, telkens weer. “Dan krijg je elk kwartier een pop-up: mag ik die informatie doorgeven aan die adverteerder, en dat bij elke advertentie. Daar wordt iedereen knotsknettergek van. Op een gegeven moment gaan mensen gedachteloos op ja drukken. Dat moet je niet willen. Ik denk dat Facebook nu de meest praktische manier heeft gekozen.”
Sommige mensen hebben nu een verklaring op hun Facebook-tijdlijn gezet, waarin ze schrijven dat Facebook hun persoonlijke gegevens niet mag verkopen. Dat is “juridisch onzin”, zegt Engelfriet. “Facebook mag alles doen wat het relevant vindt voor zijn dienstverlening. Daar ben je zelf mee akkoord gegaan toen je je aanmeldde. Je kunt het alleen aanpassen als beide partijen akkoord gaan en Facebook zal jouw verklaring niet eens lezen.”